Tréninkový plán pro začátečníky

Pokud chceš opravdu běhat, musíš mít tu správnou motivaci. Motivace se odvíjí od cílů, které si nastavíš. K naplnění svých běžeckých cílů je pak třeba vytvořit nějaký plán, vytyčit cestu, která tě dovede k úspěchu. V běhání se mu říká „tréninkový plán“.

Existuje řada tréninkových plánů, které se dají najít různě po internetu.

Žádný z tréninkových plánů není úpis ďáblu. Zatímco na někoho přesný plán působí motivačně, dalšího může stresovat. Běhání stres podporovat nemá, naopak, může být způsobem jak se s množstvím stresu, kterému jsme denně vystavováni vyrovnat. Může být cestou k vnitřnímu klidu, tedy i na tréninkový plán nahlížej jako na rádce a pomocníka, který ti může být oporou. Může být i bičem, pokud ho k motivaci potřebuješ, avšak pokud ne, bič na sebe z něho rozhodně nedělej.

Tréninkový plán pro běžce začátečníky klidně může vypadat nějak takto:

  • Každý týden budu běhání věnovat minimálně půl hodiny (příp. běh nahradím chůzí).
  • Pokud to půjde, vyběhnu týdně na půlhodiny více než jednou.
  • Pokusím se s každým týdnem posunout dál (v době běhání – třeba jen v minutách, nebo uběhnuté vzdálenosti).

Ze začátku asi spíše půjde o indiánský běh (kombinace běhu a chůze), ale i ten se počítá!

Tréninkový plán pro začátečníky - běh

Jsi jedinečná, nezapomínej na to

Ani sebelepší trenér nedokáže zachytit individualitu každého běžce, co teprve univerzální plány dostupné online… Každý tréninkový plán by však měl odpovídat konkrétnímu člověku, kondici, zdravotnímu stavu, možnostem, preferencím a zvyklostem. Proto si ho můžeš různě upravovat, vždy podle toho, co ti říká tvé vlastní tělo. Tréninkový plán rozhodně můžeš přizpůsobovat a operativně měnit.

Nic se nestane, když se plánu nebudeš držet striktně, na druhé straně může být plán oporou v době krize. Plán pomůže překonat období, kdy se běhat prostě nechce. Vždy se dá najít milion důvodů, proč neběhat, důležité je nepodlehnout nebo podlehnout, ale nenechat se tím vyvést z míry, resp. plánu.

Každý běh je lepší než žádný!

Ať jsou tvé běžecké cíle jakékoliv, ať má tvůj tréninkový plán jakoukoliv podobu, vždy by ses měla držet pěti běžeckých zásad pro začátečníky.

  • 1 – Běhej v pomalém tempu.
  • 2 – Nesnaž se vše uběhnout hned.
  • 3 – K cíli běž postupně (opravdu se dá i jít, není třeba pořád běžet).
  • 4 – Nezapomeň se před běháním zahřát a protáhnout.
  • 5 – Udělejte si běhání příjemné! Pij, dýchej, relaxuj, regeneruj.

Vyhni se největší začátečnické chybě!

Mysli na to, že jednou z největších chyb, kterých se začátečníci dopouštějí je přecenění svých možností. Pokud přepálíš start, jak se mezi běžci říká, hrozí, že s běháním při nejbližší příležitosti sekneš nebo běhání opustíš kvůli nepříjemnému zranění…

Důvěřuj si

Běhej podle sebe a svých možností. Naslouchej svému tělu. Na začátku přemýšlej zejména o své motivaci, najdi si cestu k běhání jako takovému. Postupně se můžeš začít věnovat i běžecké technice a vylepšování stylu. Běžecké technice se věnujeme v našem dalším článku. Pokud se však chystáš právě vyběhnout, radíme – vyběhni. Teorie ti neuteče, tu dohoníš vždycky.:-)

Prostě jenom běhej.

Pokud potřebuješ běhat podle nějakého plánu, můžeš si vybrat:

 

Pokud potřebuješ motivaci, zapoj se do naší běžecké výzvy!

30 denní běžecká výzva se může stát skvělým startem tvého běhání…

Běžecká výzva

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>