Proteinové nápoje nejsou jen pro svalovce – milé dámy, seznamte se!

V současnosti máme k dispozici pestrou škálu všemožných potravin či potravinových doplňků. Je jich tolik, že není šance všechny znát a využívat. Pokud jde o proteinové nápoje, byla by však škoda je nechat pouze kulturistům, pro které jsou nenahraditelné. Ocení je i běžci, rekreační sportovci, ženy, které touží zhubnout a třeba i senioři. Vůbec se přitom nejedná o nic nepřirozeného či dokonce škodlivého.

Proteiny? Co to je?

Proteinové nápoje dodávají tělu proteiny (bílkoviny). Proteiny představují základní stavební materiál všech buněk lidského těla. Tvoří základní strukturu svalů, kostí, kůže, ale také hormonů nebo enzymů. Organismus je potřebuje pro růst nových buněk a regeneraci tkání.

Bílkoviny se chemicky sestávají z aminokyselin, mohou se skládat z celkem 22 aminokyselin. Z toho 12 aminokyselin označujeme jako esenciálních, tzn. že si je lidské tělo neumí syntetizovat a je třeba je přijímat prostřednictvím potravy.

Proteiny jsou jednou ze tří klíčových složek jídelníčku. Dle zásad zdravé výživy by měly tvořit asi 20 % z přijaté stravy, měly by se přitom vyskytovat ve všech jídlech, které konzumujeme během dne.
Zatímco tuky i sacharidy (částečně) se v těle ukládají, v lidském těle se nevytváří zásoba bílkovin. Proto je třeba je pravidelně doplňovat zvenčí. Podíl přijatých proteinů můžeme v jídelníčku zvýšit právě prostřednictvím proteinových nápojů.

Samozřejmě, proteinový nápoj není základem jídelníčku (pokud nepodstupujeme tzv. proteinovou dietu).

Nadále platí, že pestrou a vyváženou stravu nic nenahradí. Je doplňkem, doplňuje ve stravě to, co v ní chybí.

Co jsou ty proteinové nápoje vůbec zač?

Nejde o nic mystického. Proteinové nápoje (v podobě sypkého prášku) představují doplněk stravy, který tělu dodává vyšší množství bílkovin při rozumném množství kalorií.

Již dle výše uvedené definice se dá odvodit, že proteinové nápoje se budou hodit i při hubnutí. Některé proteiny přinášejí organismu v hubnoucím režimu potřebnou dávku proteinů, která obsahuje jen minimální množství sacharidů nebo tuků. Proteiny se však hodí i kulturistům a všem, kteří chtějí nabrat nebo udržet svalovou hmotu. Podporují formování postavy (i té ženské), pomáhají s regenerací po sportovním výkonu.

Proteinové nápoje nejsou určeny jen pro aktivní sportovce, hodí se pro všechny, kteří potřebují zvýšit podíl bílkovin ve stravě.

Hubnutí, zdravá strava, proteiny

Není protein jako protein

Na trhu je dnes k dispozici široká paleta proteinových nápojů. Zdaleka se neliší jenom dostupnými příchutěmi (vanilka, banán nebo čokoláda patří k těm nejoblíbenějším). Nabízejí rozdílnou kvalitu, a tím i vstřebatelnost a využitelnost v lidském organismu. Kvalitní proteinový nápoj obsahuje minimum sladidel, barviv, konzervantů a dalších umělých přísad.

Proteinové nápoje mají také různý podíl proteinů. Zatímco některé nabízejí ve svém složení až 90 % bílkovin, další kombinují proteinovou a sacharidovou složku. Existují také jednosložkové a vícesložkové proteiny. V těch druhých najdeme vedle proteinů, také sacharidy, tuky, příp. vlákninu, vitamíny, minerály, bylinné a ovocné extrakty aj.

Kde se vlastně proteinový prášek bere?

Proteinový prášek může pocházet z různých zdrojů. Proteiny mohou být syrovátkové nebo kaseinové (původem z mléka). Známe také vaječné proteiny, jejichž základem jsou vaječné bílky. Proteiny však nemusejí mít jen živočišný původ. V současnosti jsou upřednostňovány spíše proteiny rostlinného původu, například hrachový, rýžový nebo konopný protein.

Odborníci i konzumenti proteinů většinou upřednostňují buď živočišný, nebo rostlinný protein. Vedou mezi sebou spory o tom, který je lepší a výhodnější pro sportovce. Doposud však neexistuje jednoznačná odpověď. Nutriční expertka Dana Šímová se na webu Vitalia vyjádřila takto: „Stejně jako lze získat velmi kvalitní syrovátkový protein, můžeme si koupit i skutečně kvalitní protein rostlinného původu.“/1/

Protein, proteinový prášek, proteinový nápoj

Dáte si?

Proteinový nápoj se připravuje smícháním sušeného prášku s vodou, případně mlékem. Záleží na chutích, ale také toho, co si od proteinu slibujete (jinak si bude dávat protein kulturista, jinak běžkyně a jinak žena na redukční dietě). Poslouží jako svačinka nebo třeba pozdní večeře.

Proteinový prášek se dá přidávat také do jogurtu či tvarohu. Dá se kombinovat s ovocem, přidávat do obilných kaší nebo využít při přípravě smoothies.

Pozor, pokud chcete, aby proteiny ve vašem těle splnily svoji funkci, dodržujte pitný režim. Vstřebávání a využívání bílkovin v organismu probíhá za přítomnosti vody (ostatně jako všechny trávicí a metabolické pochody). Nezapomínejte proto na vodu, nedávejte si jenom proteinové nápoje, ale i dostatečné množství čisté vody.

Dodržujte doporučenou denní dávku, kterou najdete na obalu proteinu. Nadměrné dávky proteinů nepřiměřeně zatěžují ledviny.

 

Zdroje:

/1/http://dieta.vitalia.cz/clanky/proteinove-napoje-podle-odborniku-pri-sportu-pri-diete-dokonce-i-detem/#ixzz44yxYtjBD Co jsou bílkoviny neboli proteiny?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>